نویز کنسلینگ چیست؟

Friday، ۶ Amordaad ۱۴۰۲

نویز کنسلینگ فعال ANC چیست؟

بد نیست گاهی وقت‌ها یکنواختی زندگی روزمره را از سرمان بیرون کنیم و اجازه دهیم آهنگ مورد علاقه‌مان تنها چیزی باشد که می‌شنویم، نه؟ ولی، چه در مکان‌های بسته باشید یا در فضای باز، صداهای محیط اطراف، راهشان را به هدفون شما باز کرده و خلوت کوچک شما را مختل می‌کنند. پس چطور بدون چنین مزاحمت‌هایی از موسیقی‌مان لذت ببریم؟ به تکنولوژی نویز کنسلینگ فعال ANC یا لغو صداهای مزاحم ANC ، سلام کنید.

اول از همه باید بپرسیم ‘نویز’ چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟‌ سوتفاهم و تصورات غلط زیادی درمورد نویز و نحوه از بین بردن آن در هدفون‌ها وجود دارد. برای مثال، دراینجا نویز به معنای صداهای خارجی است. هر صدایی که از عوامل درون محفظه هدفون نشات نگیرد را به عنوان نویز یا نویز خارجی می‌شناسیم.

واضح است که نویز عنصر مزاحم و ناخوشایندی است که در موسیقی که به آن گوش می‌دهید اختلال ایجاد می‌کند. اینجاست که تکنولوژی نویز کنسلینگ وارد می‌شود. نویز کنسلینگ در واقع روش‌های مورد استفاده برای کاهش یا به صفر رساندن صداهای ناخواسته (نویز) است. روش‌های متنوعی برای لغو صداهای مزاحم وجود دارد. بیاید نگاهی به این روش‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن بپردازیم.

بنابر نحوه حذف یا کاهش نویز، روش‌های نویز کنسلینگ به دو دسته نقسیم می‌شوند: نویز کنسلینگ منفعل (Passive) و نویز کنسلینگ فعال (Active)

نویز کنسلینگ منفعل (Passive) چیست؟

نویز کنسلینگ پسیو، که جداسازی نویز هم گفته می‌شود در واقع صداهای مزاحم را حذف نمی‌کند، بلکه با جدا کردن آن‌ها تا حد زیادی نویز را کاهش می‌دهد. این حرف به این معناست که نویز کنسلینگ passive با استفاده از عایق‌کننده‌های صدا یا جداسازی قابل دست‌یابی  است.

هدفون‌های پشمی، هدفون‌های رو گوشی با پدهای ضخیم، هدفون‌های پشت بسته یا هدفون‌های داخل گوشی از نمونه‌های تکنیک جداسازی نویز هستند.

هدفون‌های پشت بسته‌ای که پد مناسبی دارند به خوبی صدا و نویز را جدا می‌کنند. با این حال جداسازی نویز به این روش، هرچند کارامد است اما محدودیت دارد. ولی اگر بخواهیم صداهای مزاحم بیشتری را حذف کنیم چطور؟ دراینجا باید نویز کنسلینگ فعال را به شما معرفی کنیم.

نویز کنسلینگ فعال (ANC)

هدفون‌ها که از تکنولوژي نویز کنسلینگ فعال بهره می‌برند، می‌توانند تمام آن چیزی که روش passive  قادر به انجام آن نیست را انجام دهند. در فناوری نویز کنسلینگ Active، هدفون مجهز به تراشه‌ایست که قادر است به “نویز” گوش دهد و صوتی مخالف (معروف به نویز صورتی)  با آن تولید کرده و به این ترتیب لغوش کند. شاید بنظر تخیلی بیاید، ولی در واقع چیزی بیشتر از فیزیک ساده نیست.

صدا به‌صورت موج حرکت می‌کند. این امواج ویژگی‌هایی مثل دامنه و فاز دارند. از لحاظ تئوری، اگر موج صوتی تولید کنید که فاز مخالف و دامنه یکسان با موج دیگری دارد، باعث کنسل شدن موج اصلی می‌شوید.

مثل تیر و کمان‌های توی سریال‌ها بهش نگاه کنید؛ وقتی دو نفر به سمت همدیگر تیری پرتاب می‌کنند، تیرها در میانه راه به هم می‌رسند و از حرکت می‌افتند. درمورد صوت هم همینطور است، با این تفاوت که به جای تیر، موج‌ها به هم برخورد می‌کنند.

نویز کنسلینگ فعال هم همان جنگجویی است که تیر را پرتاب می‌کند. با حذف فعال موج‌‌های با فرکانس پایین، می‌توان نویزهای بیشتری را از بین برد. منظور از فعال، استفاده از ابزارهای فناورانه‌ است.

هدف تکنولوژی نویز کنسلینگ،کاهش صداهای مزاحم پس‌زمینه و به ارمغان آوردن محیطی آرام و آرامش‌بخش، برای گوش دادن به موسیقی در محیط‌‌های با آلودگی صوتی بالاست.

هدفون‌های مجهز به نویز کنسلینگ فعال دارای این موارد می‌باشند :

  • میکرفون – هدفون‌های نویز کنسلینگ یک میکروفون کوچک در داخل گوشی خود دارند که صدای محیط (مثل صدای ترافیک و سیستم‌ها تهویه) را می‌گیرد.
  • مدار لغو صدای مزاحم – مدار‌های الکترونیکی درون گوشی هدفون، موجی می‌سازند که ۱۸۰ درجه انحراف فاز دارد‌، یعنی دارای فاز مخالف موج نویز است. در نتیجه، بدون ایجاد خلل در آهنگ، صداهای مزاحم اطراف شما را حذف می‌کند.
  • باتری – یک گفته قدیمی در الکترونیک هست که می‌گوید هرجا مداری بود منبع تغذیه‌ای هم هست.

نویز کنسلینگ فعال واقعا چه کمکی می‌کند؟

گرچه هدفون‌های نویز کنسلینگ فعال به خوبی آهنگ را از صداهای مزاحم محیط متمایز و جدا می‌کنند، عده‌ای باور دارند با بم کردن صدا کیفیت آهنگ را به خطر می‌اندازند. در ضمن، این مکانیزم توانایی حذف نویز‌های بالای ۲۰ دسی‌بل را ندارد.

صداهای خارجی مثل موتور هواپیما و مترو قابل لغو شدن است ولی این تکنولوژی روی صداهای بلندتر تاثیری ندارد؛ چرا که ممکن است در کیفیت پخش آهنگ تاثیر بگذارد. صداهای ناگهانی، مثل وقتی که کسی داد می‌زند هم قابل لغو شدن نیستند.

اگر هنوز به خرید هدفون نویز کنسلینگ فکر می‌کنید، سعی کنید اول حتما یکی را تست کنید. هدفون‌های نویز کنسلینگ عالیند ولی از آن‌ها انتظار معجزه نداشته باشید. استفاده از آن‌ها نیاز به تجربه و عادت‌کردن دارد. پس برای خرید هدفون نویز کنسلینگ خود و قدم گذاشتن در دنیای شگفت‌انگیز موسیقی، وقت بیش‌تری بگذارید.